تناسبات زیبا: مقایسۀ تطبیقی تناسبات ساختاری یکی از قبالههای ازدواج موجود در گنجینۀ آستان قدس رضوی با نظام تناسبات متداول در غرب
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: قبالههای ازدواج، پیماننامههایی هستند که نشاندهندۀ هویت خانواده و در سطحی وسیعتر نشاندهندۀ هویت ملی و تاریخی جامعهاند. قبالههای ازدواج موجود در آستان قدس رضوی، به عنوان مواد فرهنگی، آثار با ارزشی هستند که مطالعۀ آنها گوشهای از فرهنگ و هنر این مرز و بوم را نمایانده و به شناخت فرهنگ یا تاریخ ما کمک شایان توجهی میکند. هدف تحقیق حاضر، شناسایی اصولی است که ترجیحات زیبایی شناسانه تاریخی ایران، از لحاظ تناسبات، از آن پیروی کردهاند. سازماندهی عناصر بصری آثار هنری در غرب، به طور سنتی، با توجه به نسبتهایی صورت میگیرد که در این فرهنگ با عنوان تناسبات زیبا تعریف شده است. نوشتار حاضر، به دنبال پاسخ به این پرسش است که «آیا در قبالههای ازدواج گنجینه آستان قدس، مانند آنچه در هنر کلاسیک غرب رایج است، از تناسبات طلایی و دیگر تناسبات مطرح بهره برده شده یا این اسناد دارای اصول و قواعد خاص خود در تناسبات هستند؟» روش/ رویکرد پژوهش: نوشتار حاضر بخشی از یک پژوهش با روش ترکیبی است که در آن تناسبات ساختاری نمونه قبالههای موجود در آستان قدس رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است. برای جلوگیری از اطاله سخن و برای کسب نتیجهای مشخص تر، به منظور شناسایی نظام تناسباتی قبالهها، از میان نمونههای مورد مطالعه، به طور هدفمند، فقط یک برگ از قبالههای طوماری به عنوان مورد پژوهش، انتخاب شده و مورد تجزیه و تحلیل ساختاری قرار گرفته است. یافتهها و نتایج پژوهش: تناسبات رایج در هنر غرب (شامل تناسبات طلایی در مستطیل، مربع و مانند آن، مستطیل ریشه دو، سری اعداد فیبوناچی، و تناسبات لوکوربوزیه)؛ طی پژوهشی با تناسبات به کار رفته در تقسیمات زیربنایی قبالههای ازدواج موجود در گنجینۀ آستان قدس رضوی مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفت. از آنجا که در نوشتار پیشِ رو امکان ارائۀ تحلیل همه نمونههای قبالههای مورد مطالعه وجود نداشت، تنها به تجزیه و تحلیل یکی از آنها کفایت شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در این نمونه، همانند دیگر نمونه قبالههای موجود در آستان قدس رضوی، تناسبات طلایی و رادیکالی و دیگر تناسبات متداول در غرب مورد استفاده قرار گرفتهاند.
منابع مشابه
بررسی بصری نظام تناسبات در قباله های ازدواج(گنجینه ی آستان قدس رضوی)
سازماندهی عناصر بصری در آثار هنری در غرب به طور سنتی با توجه به نسبت هایی که در این فرهنگ به عنوان تناسبات زیبا تعریف شده است، صورت می گیرد. پژوهش حاضر تناسبات متداول را مرور نموده و به بررسی کاربرد آن ها در قباله های ازدواج موجود در گنجینه ی آستان قدس رضوی می پردازد. این بررسی به شناخت فرهنگ یا تاریخ ما کمک فراوانی کرده و فرهنگ بصری پیشینیان ما را نیز به طراحان گرافیک معرفی می نماید و به این ت...
15 صفحه اولتناسبات انسانی در هنر هخامنشی
این مقاله به بررسی تناسبات انسانی در نقوش برجسته پلکان آپادانا به عنوان یکی از مهم ترین آثار هنری دوره هخامنشی می پردازد. بررسی بر روی سه پیکره منتخب از مجموعه نقش برجسته های موسوم به سربازان جاویدان و اشراف دارای جامه پارسی و مادی، موسوم به بزرگان ایرانشهر انجام گرفته است. فرآیند بررسی شامل استفاده از روش های هندسی انتقال اندازه ها و استفاده از مراجع خارجی برای تعیین ابعاد بخش های سر و چهره و ...
متن کاملبازاندیشی تناسبات هندسی خلقت در آثار هنر و معماری اسلامی
عالم، کتاب مبسوطی است که صفحات آن مملوّ از کلمات نگارنده آن است و درست همانند آیات متن وحیانی قرآن، دارای سطوح چندگانه معنایی است. اساس این برداشتها از قرآن به عمیقترین شناخت از ذات صور طبیعی و کیفیت وحدت حاکم بر عالم میانجامد. امر وحدت و هماهنگی در سرتاسر عالم بیانگر حاکمیت وجه کیفی هندسه از طریق حضور قوانین تناسب، توازن، تعادل و ریتم در اجزاء و عناصر عالم است. با نگاهی به آثار هنر و معماری ...
متن کاملبررسی تناسبات درونی سورۀ نازعات
تناسب میان آیات یک سوره بر مبنای غرض واحد، از ابعاد علم تناسب است. با توجه به این که سورۀ نازعات نخست با قسمهای مؤکدی به فرشتگان شروع میشود، سپس به قسمتی از مناظر هولانگیز قیامت اشاره مینماید و در ادامه اشارۀ کوتاه و گذرایی به داستان موسی (ع) و سرنوشت فرعون طغیانگر دارد، سپس به نمونههایی از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمین تصریح میکند؛ براساس این آشفتگی ظاهریِ موضوعی درسورۀ نازعات، ضرورت...
متن کاملسنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعۀ موردی: قالی صفوی)
سنجش نحوۀ کاربرد رنگ در قالی میتواند دریچهای در نگرش طراحان و نحوۀ اندیشیدن آنها به رنگ در قالی بگشاید. در تحلیل قالی، گذشته از جنبۀ کاربردی رنگ و نحوۀ کاربرد آن در بعد زیباییشناختی قالی مورد توجه قرار میگیرد. هدف از این پژوهش این است که با درنظر داشتن تأثیر رنگهای نوری بر ادراک مخاطب از رنگ در قالی روشی برای سنجش تناسبات رنگی ارائه شود. روش پژوهش تجربی(آزمایشی) است و پژوهش با درنظر داش...
متن کاملمطالعه تناسبات، ساختار و نقشمایههای محراب مسجد جامع هفتشویه
تزیینات گچبری محراب هفتشویه با توجه به طرح و فرم، در ردیف محرابهای شاخص دوره ایلخانی قرار دارد. اکثر بررسیهای صورت گرفته به توصیف کلی این محراب، تاریخ اجرا و یا محدوده تاریخی آن پرداخته و کمتر به نقشمایههای تزیینی، نسبتهای طلایی و ساختار و روابط هندسی در به کارگیری آنها، توجه کردهاند. سؤالهایی که برای دستیابی به هدف میتوان مطرح کرد عبارتند از: «انواع نقشمایههای بهکارگرفته شده در این م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 23 شماره 2
صفحات 120- 137
تاریخ انتشار 2013-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023